Când începi o afacere nouă, intri într-un proces intens de învățare despre clientul tău ideal.
Îi descoperi nevoile și dorințele, provocările cu care se confruntă și cum poți construi o soluție care să-i ofere rezultatul mult dorit.
Pentru a dezvolta organic afacerea, te poți folosi de bucla de feedback cu ajutorul unui MVP (produs minim viabil).
Ce este un MVP?
Un MVP nu trebuie să fie cel mai mai dezvoltat produs sau serviciu al tău, ci din contră.
Gândește-te ca la un prototip, ce îl lansezi în piață pentru a testa cele două ipoteze:
- Ipoteza valorii – Rezolvă o problemă reală a clientului tău?
- Ipoteza creșterii – Există potențial de creștere demonstrat cu cifre?
Validarea acestor ipoteze va scoate startup-ul sau afacerea online din zona de incertitudine și o va duce către zona de predictibilitate, unde există un model de afacere scalabil și repetitiv, prin care poți crește pe termen lung.
Fără rezolvarea acestor ipoteze, afacerea ta nu-și poate crea un viitor, de aceea este important să te concentrezi pe acest pas.
Compania Food on The Table din Austin, Texas, este un exemplu foarte bun în acest sens.
FotT creează planuri alimentare săptămânale și o listă de cumpărături bazate pe preferințele alimentare ale clienților și caută magazine locale pentru a găsi cele mai bune oferte și ingrediente.
Povestea lor este fascinantă: au început cu un singur client și un singur magazin, fără a dezvolta inițial un site sau o aplicație.
Fondatorii mergeau în magazinele din orașul lor natal, urmăreau clienții ideali și încercau să facă vânzări.
După ce găseau potențiali clienți, puneau întrebări despre provocările lor și, în final, prezentau beneficiile FotT, oferind un abonament lunar și invitând clienții să se înregistreze.
Deși întâmpinau multe refuzuri, în cele din urmă au găsit primul client, pe care l-au tratat „regal”: vicepreședintele de produs selecta ingredientele și personaliza rețetele în funcție de preferințele clientului, oferindu-i săptămânal o listă de cumpărături și rețete relevante, solicitând feedback și făcând modificările necesare.
Aceasta interacțiune directă i-a ajutat să înțeleagă mai bine nevoile clienților și să îmbunătățească produsul.
În fiecare săptămână, ei învățau tot mai multe despre ce era nevoie pentru a face produsul un succes.
După câteva săptămâni, erau pregătiți pentru următorul client și abia când au început să fie foarte ocupați, au trecut la dezvoltarea produsului.
Greșeala frecventă, pe care am făcut-o și eu, este să încerci să scalezi rapid prin reclame, aplicații și website-uri, fără a învăța despre clientul tău și problemele reale pe care le are.
Deși pare că pierzi timp lucrând 1 la 1 la început, în realitate câștigi.
Asta pentru că, atunci când construiești ceva ce oamenii nu vor, pierzi mai mult timp reparând și vei fi nevoit să o iei de la capăt, cu o altă idee de afacere.
Așadar, abordarea pe care eu ți-o recomand este să găsești primii clienți, să creezi un MVP cât mai simplu posibil și să intri într-o buclă de învățare pe baza feedback-ului primit.
Ulterior, după ce lista devine tot mai mare și validezi că există cerere pentru produsul sau serviciul tău, știi că a venit momentul să investești și mai mult în afacerea ta.
Iar dacă vrei să înveți alături de mine cum creezi primul tău MVP, atunci te invit în workshop-ul din 24 iulie de la ora 18:00.
Acolo ai șansa să pui în aplicare metoda Business Model Generation prin care testezi dacă ideea ta de afacere online este bună sau nu.
Vor fi exerciții, vom lucra în echipe și vei ieși din zona de confort într-un workshop 100% practic.
Dacă te interesează să participi, atunci te poți înscrie pe linkul de mai jos:
Te aștept acolo!
Cu prietenie,
Ninel Decu – Creator de Funneluri și Automatizări pentru Experți și Afaceri Online