Ninel Decu

Curs Setare Obiective SMART

Ai parcurs din acest curs

0%

Start Here

1. Despre curs

 

Salut. 🙂 Sunt Ninel Decu și îți urez bun venit la cursul despre setarea corectă a obiectivelor personale și de business.

În acest curs vom vorbi despre 8 aspecte importante care vizează setarea obiectivelor și implementarea acestora:

  1. Elimină distracțiile și fii focusat.
  2. Setează obiective SMART – vom vorbi despre ce înseamnă fiecare literă din acest acronim și cum poți obține maximul din această formulă.
  3. Practică repetiția mentală – este o tehnică folosită în special de sportivi, dar care te poate ajuta și pe tine în afacerea ta.
  4. Păcălește creierul cu un contrast mental – îți vei face un plan cu tot ce se poate întâmpla pe parcurs, atât lucruri bune, cât și lucuri rele, pentru a fi pregătit pentru orice scenariu.
  5. Cum să învingi amânarea – ea apare des în lumea antreprenorilor, de aceea îți voi prezenta câteva metode prin care să treci la acțiune.
  6. Cum să transformi acțiunea într-un obicei.
  7. Despre motivație.
  8. Monitorizare – îți voi prezenta un sistem prin care poți monitoriza obiectivele tale pentru a fi sigur că le vei îndeplini.

Cam atât despre structura cursului. Aștept feedback în legătura cu lecțiile prezentate, ce ți-ai fi dorit să vezi în plus sau pe ce ai fi vrut să insist. Îmi poți lăsa oricând un comentariu sau trimite un e-mail la ninel@servhost.ro.

Îți doresc succes și spor la implementat!

Ai terminat lectia?

2. Elimina distractiile si fii focusat

 

În acest clip, îți voi arăta cum să te focusezi asupra obiectivului tău și să ignori cu bună știință informațiile care nu îți sunt de folos. Iată pașii prin care poți face asta:

  1. Elimină ce nu este relevant
  • Verifică în ce liste ești abonat și păstrează doar subscripțiile care te pot ajuta pe termen scurt în realizarea obiectivului tău. Poți dori să acumulezi multe informații rapid, de aceea vei avea, de exemplu, în inbox și informații despre SEO, marketing, Facebook etc. Este bine să le știi, dar poate că nu vei avea nevoie pe termen scurt de toate, așadar ele pot reprezenta distracții de la obiectivul tău principal.
  • Creează un inbox separat pentru mesajele de business și altul pentru newslettere – este bine ca măcar pentru o perioadă de o lună să fim abonați doar la subscripțiile care ne ajută pentru îndeplinirea obiectivele noastre.
  1. Află cifrele
  • Verifică la ce cursuri/workshop-uri ai participat,
  • Calculează cât ai plătit,
  • Verifică ce aplici din ceea ce ai învățat,
  • Decide ca întâi să câștigi bani din ceea ce ai învățat, urmând ca ulterior să mai investești.
  1. Decide care este obiectivul principal și focusează-te pe el – Ex: Vreau să creez un curs online sau un workshop
  • Aplică filtrul obiectivului principal pentru toate informațiile care ajung la tine – practic, trebuie să te gândești dacă informațiile învățate te ajută să atingi obiectivul principal.
  • Aplică „just in time learning” (= învăț acum, proactiv, câutând ceva care să mă ajute să rezolv o problemă). De exemplu, dacă lansez un workshop sau un curs trebuie să stabilesc de ce am nevoie ca să performez foarte bine, cum ar fi să învăț să vorbesc în public. Trebuie să fie un lucru care te ajută acum, nu peste o lună, nu peste două.
  1. Realizează mai mult cu mai puțin – îți recomand să nu te concentrezi pe ceea ce îți lipsește în momentul de față (o anumită înfrastructură, anumite cunoștințe, bani etc.) ci pe resursele pe care le deții în mod curent
  • Crează un reminder zilnic în care să-ți spui motivele pentru care este important ca tu însuți să fii o resursă și să reușești să te descurci cu mai puțin.
  • Descurcă-te cu ce ai în acest moment și nu mai cumpăra altceva despre care doar crezi că te-ar ajuta.
  • Limitează deliberat resursele pentru a obține rezultate (ex: Adună 100 de oameni noi în lista de abonați fără să folosești reclamă plătită pe Facebook, ci doar prin contact direct cu anumite persoane pe Facebook sau LinkedIn).

Toate aceste mici informații te vor ajuta să fii orientat spre acțiune cu resurse puține iar pe parcurs vei putea să mai adaugi aplicații și cunoștințe pe care să le folosești.

Cam atât pentru acest clip. Mulțumesc pentru atenție. 

Ai terminat lectia?

3. Seteaza obiective SMART

Probabil că ai mai auzit de acest termen. Dacă nu, îți voi explica pe scurt ce înseamnă acronimul SMART:

  • Specific – obiectivele trebuie să fie clar stabilite și nu vagi (ex: La ora X voi posta articolul Y);
  • Măsurabil – se bazează pe ceva ce poți măsura, vei știi dacă ai atins obiectivul sau nu folosind anumite instrumente;
  • Acționabil – obiectivul trebuie să fie bazat pe acțiuni pe care le poți face tu și nu altcineva;
  • Realist – trebuie să setezi obiective pe care le poți atinge în mod realist folosind resursele de care dispui deja (timp, bani, energie etc.);
  • Încadrat în timp – îți stabilești un deadline până când vei atinge acel obiectiv setat.

Exemplu de obiectiv SMART:

Voi suna 3 clienți potențiali pe zi și voi publica un articol pe săptămână pentru strategia mea de a atinge clienți noi.

Obiectivul meu este să atrag 10 clienți noi, care la o medie de vânzare pe client de 100 euro, îmi vor aduce venituri de 1000 euro pe lună, ceea ce îmi va permite să îmi dau demisia și să mă ocup exclusiv de această activitate.

Dacă aceste lucruri nu sunt transpuse în acțiuni, vorbim doar de dorințe, nu de obiective. De asemenea, vom monitoriza aceste acțiuni cu ajutorul unei aplicații pe care ți-o voi prezenta în lecțiile următoare.

Atât pentru acest clip. 

Ai terminat lectia?

4. Practica repetitia mentala

 

Ne referim la repetarea procesului, nu a rezultatului. Pașii acestui exercițiu sunt:

  • Alege ceva relevant din acțiunile pe care le-ai setat pentru obiectivul tău principal și practică repetiția mentală. Ex: Dacă ți-ai stabilit că trebuie să dai 3 telefoane, trebuie să repeți în mintea ta procesul – acțiunea de a suna, unde găsești oamenii, ce le vei spune etc.;
  • Dacă te surprinzi visând la rezultate, întoarce-te la procesul prin care ajungi la acele rezultate;

Îți voi prezenta un exemplu relevant de repetiție mentală din cartea „Puterea Obișnuinței” de Charles Duhigg.

Este vorba de un înotător, Michael Phelps care a fost antrenat de Bowman. Antrenorul său îi spunea să meargă acasă și să urmărească înregistrarea video a cursei perfecte, practic o derulare cu încetinitorul a acțiunii de a înota în scop competitiv.

Înotătorului i se spunea să se focusese pe proces și nu pe rezultat, adică pe obținerea cupei. În timpul antrenamentelor pentru concurs, antrenorul îi spunea – „Pune banda.” Acest lucru l-a ajutat să doboare un record mondial pentru că a putut vizualiza totul mental mult mai clar, deși a avut ochelarii aburiți și a înotat în bazin fără să vadă în majoritatea timpului. Practic a reușit să aproximeze mental, din memorie, cât mai are de înotat până la capăt.

Principiul care stă în spatele acestui truc este faptul că îți obișnuiești mintea cu victoriile mici, acele lucruri care par neînsemnate dar care, cumulate, te ajută să atinzi succesul, să îndeplinești obiective mai mari.

Îți doresc succes la implementarea acestor mici tehnici care te vor ajuta să atingi rezultatele dorite cât mai repede!

Ai terminat lectia?

5. Pacaleste creierul cu un contrast mental

 

Acesta este un exercițiu la care va trebui să scrii. Iată care sunt etapele sale:

  1. Gândește-te la obiectivul tău principal și scrie care sunt lucrurile pozitive care pot veni din realizarea acestui obiectiv.

Dacă nu cunoști exact aceste urmări pozitive, poți să le afli punându-ți două întrebări simple:

  • Cum se va îmbunătăți viața mea dacă ating acest obiectiv?
  • De ce contează atingerea acestui obiectiv pentru mine?
  1. Alege cel mai important motiv pentru care vrei să îndeplinești acel obiectiv

Pe aceeași foaie de hârtie, te rog să faci două coloane – ce poate merge rău în atingerea obiectivului și ce vei face în fiecare situație.

Cu ajutorul acestui exercițiu, vei avea mereu pregătite soluții în caz de neprevăzut și vei putea trece mai ușor peste anumite blocaje mentale.

Îți doresc mult succes!

Ai terminat lectia?

6. Cum sa invingi amanarea

 

Vom folosi câteva instrumente:

  1. KPI – Key Performance Indicators – este folosit de regulă în companiile mari pentru a înregistra performanțele angajaților într-un anumit domeniu. În cazul unei afaceri online, iată ce aspecte ar trebui să surprinzi:
  • Creează o listă de obiective care contează pentru succesul afacerii tale (obiective palpabile și măsurabile – ex: venit generat, nr de vânzări, nr. de leaduri generat, satisfacția clienților).
  • Alege maxim 1-2 KPI și focusează-te pe ei.
  • Vezi ce a generat acele rezultate și caută o acțiune care este 100% în controlul tău – (ex: ce canale de marketing generează cele mai multe rezultate, le identifici și te focusezi pe ele în perioada următoare).
  • Pentru acțiunile identificate stabilești obiective clare (ex: dacă ai clienți din social media, atunci un obiectiv ar fi postarea regulată de noutăți).

Obiectivele clare vizează aspecte ca – numărul de postări pe zi pe Facebook, nr. de articole săptămânale postate pe blog etc.

  1. Focusează-te pe cantitate, nu pe rezultate
  • La început nu vei fi foarte bun. Dacă vrei să scrii articole, de exemplu, este important doar să scrii cât mai mult, calitatea va crește pe viitor în urma exercițiului constant.
  • În funcție de obiectivul principal, întreabă-te „Pentru a atinge acest obiectiv, la ce trebuie să fiu bun?” și alocă o perioadă de timp pentru perfecționare (ex: scrierea de articole – alocă 30 de zile pentru a face această activitate în mod regulat).
  1. Mută-ți atenția de la tine la audiența ta
  • Chiar dacă ești perfecționist și nu ești sigur pe materialele tale, totuși postează-le. Te vei poziționa ca un profesionist pentru cei care nu se află la nivelul tău iar ei le vor aprecia.
  • Pași de acțiune –   Scrie pe o foaie de hârtie problema pe care vrei să o rezolvi pentru audiența ta folosind produsul tău:
  • Scrie cum se va schimba viața clientului tău după ce el va folosi produsul.
  • Întreabă-te pe cine privezi de anumite beneficii dacă nu lansezi produsul cât mai repede/pe cine nu servești dacă nu lansezi produsul fiindcă nu ești gata.
  • Întreabă-te dacă nu ai putea să livrezi acum ceva pe care îl vei putea îmbunătăți pe parcurs.
  1. Roagă pe cineva să facă lansarea în locul tău (dacă te afli în blocajul perfecționistului).

Îți doresc succes!

Ai terminat lectia?

7. Cum sa transformi actiunea intr-un obicei

 

Probabil ai observat că puterea voinței și sintagme motivaționale ca „Just Do It” nu funcționează întotdeauna. Poți găsi mereu scuze pentru a amâna sau abandona obiectivul propus. Apare întrebarea – „Atunci ce funcționează?”

Îți recomand cartea pe care am adus-o în discuție și într-un clip anterior – „Puterea Obișnuinței – De ce facem ceea ce facem în viață și în afaceri”de Charles Duhigg.

Autorul explică modul în care funcționează atât mintea noastră personală, cât și socială. Practic, noi suntem suma unor obiceiuri și este bine să fim conștienți de acestea. Treptat, ar trebui să le înlocuim pe cele negative, cum este fumatul, cu cele pozitive din punct de vedere al productivității (scrisul pe blog).

Pentru a seta un obicei ai nevoie de 3 pași:

  • Trigger-ul – acel lucru imperceptibil care declanșează acțiunea. Ex: Dacă vezi pe cineva care bea cafea, mirosul sau contextul te poate face să-ți dorești să savurezi și tu o ceașcă;
  • Acțiunea – conform exemplului de mai sus, acțiunea înseamnă că bei și tu cafea;
  • Recompensa – ai băut cafea, te simți mai relaxat.

Aceste 3 lucuri se întâmplă automat în cazul unor obiceiuri ca fumatul sau băutului cafelei.

Greșeala cea mai mare este să ne focusăm doar pe acțiune, fără a identifica triggerul sau recompensa. Fără acestea din urmă, nu vom putea elimina un obicei vechi, dăunător sau introduce unul nou. (Ex: Muzica poate fi trigger-ul care îți oferă motivația necesară și inspirația de a te apuca de scris).

Cum să creezi un obicei de productivitate

  • Înainte să închei ziua, scrie cel mai important task cu care vrei să începi ziua de mâine;
  • Formulează un obiectiv SMART pentru acest task;
  • Când te apuci de task, scapă de toate distracțiile – închide toate aplicațiile și notificările de pe calculator sau mobil;
  • Când ai finalizat acea activitate, bifeaz-o în calendar;
  • Alege un task sau un obicei pe care îl amâni de ceva timp.

Împarte proiectul în etape mai mici

  • Decide un minim de activitate pe care vrei să-l faci – ex: Scrie un paragraf pentru un articol;
  • Setează ca și KPI personal să îndeplinești această activitate în fiecare zi.

Aranjează mediul pentru a fi productiv

  • Creează o separație între spațiul de lucru și cel personal (ex: nu lucra cu laptop-ul în pat);
  • Lucrează într-o atmosferă liniștită și folosește căști de calitate;
  • Anunță-i pe cei din jur să nu te deranjeze când ai căștile pe urechi;
  • Lucrează focusat în spațiul de lucru, iar când termini, ia o pauză și începe altceva.

Cam atât pentru acest video. Spor la implementat.

Ai terminat lectia?

8. Despre motivatie

  1. Internă
  • O avem în orice activitate,
  • O asumăm față de noi înșine,
  • Nu mai trecem la acțiune dacă nu am reușit ceea ce ne-am propus inițial (ne-am asumat ceva, nu facem pașii necesari, suntem dezamăgiți iar dorința de acțiune nu mai apare).
  1. Este asumată public (pe Facebook, în grupul de prieteni apropiați).
  2. Monitorizată
  • Ne poate ține focusați pe obiectiv,
  • O poți face cu un prieten, un coach plătit sau un grup de suport.

Este importantă pentru că, fără ea ne luăm cu alte activități și uităm de obiectivele propuse sau ne pierdem focusul.

Programul nostru StartUp Coaching îți oferă:

  • Coaching la fiecare 2 săptămâni pentru a avea timp să acționezi,
  • Monitorizare săptămânală cu mine sau un alt coleg,
  • Tutorial pentru o aplicație care să te ajute să-ți monitorizezi progresul,
  • Setarea unor termene realiste pentru a impiedica efectele legii lui Parkinson.

Legea lui Parkinson susține că „Munca se extinde pentru a umple timpul alocat îndeplinirii ei.”. Cu alte cuvinte, cu cât timpul alocat este mai mare, cu atât sarcina va spori în complexitate și va fi mai greu de îndeplinit. Pune în schimb un termen limită mai scurt pentru a finalize sarcina cât mai repede.

Ai terminat lectia?

9. Monitorizare

 

Am ajuns la ultimul video din acest curs. Vom discuta despre o aplicație care te va ajuta să-ți monitorizezi progresul în realizarea obiectivelor, atât individual cât și alături de mine sau de o altă persoană.

Vei vedea cum se folosește și se setează această aplicație. În primul rând trebuie să intri pe site-ul todoist.com. Te poți conecta cu user-ul de gmail, de Facebook sau îți poți crea un user separat.

Ca să o configurezi, îți alegi template-ul dorit, poți bifa opțiunea de a primi informări pe blog și confirmi. Odată ce ai ajuns în zona de administrare, vei găsi niște obiective standard. Îți recomand să dai click pe Delete și să le ștergi pe toate iar în schimb să incluzi niște obiective personale folosind opțiunea Add Project.

Un exemplu de obiectiv poate fi – „Scriu Primul Articol Pe Blog.” După ce l-ai salvat, vei putea adăuga la acest task principalele lucruri pe care vrei să le incluzi – text, cuvinte cheie, poze etc. La fiecare dintre acestea, poți stabili un deadline.

Acum, în partea stânga a paginii, mai jos de Inbox îți vor apărea task-urile pe care trebuie să le finalizezi pe zile. Astfel, dacă deschizi această aplicație dimineața, vei știi ce ai de făcut atât pentru ziua curentă, cât și pentru săptămâna în curs.

Poți de asemenea să inviți pe cineva, în cazul în care realizezi proiecte alături de alte persoane, introducând adresa lor de e-mail. Aplicația îți oferă de asemenea niște statistici săptămânale cu nivelul tău de productivitate în funcție de task-urile realizate.

Sper să te ajute această aplicație. Dacă ai orice întrebare, te invit să-mi trimiți un e-mail sau să lași un comentariu la acest clip, iar eu îți voi răspunde în cel mai scurt timp.

Ai terminat lectia?

10. Cateva cuvinte de final

 

Salut. Am ajuns la finalul cursului despre setarea corectă a obiectivelor. Sper că aceste lecții te-au ajutat. Vreau de asemenea să te ajut să implementezi ceea ce ai învățat, de aceea am creat și programul Start-Up Coaching. Acest curs este o parte a acestui program – fără el îți poate fi greu să-ți atingi rezultatele.

Vreau să te încurajez să aplici în fiecare zi câte ceva din ceea ce ai învățat. Informația nu înseamnă nimic dacă nu o aplici. Dacă te focusezi și pe partea practică, vei reuși să-ți crești afacerea și vei putea folosi aceste cunoștințe nu doar în mediul de business, ci și în viața personală.

Îți mulțumesc pentru finalizarea cursului, pentru că mă urmărești și răspunzi activ la provocările pe care le lansez. Sper să ne întâlnim și la cursurile și acțiunile viitoare.

Îți doresc mult succes în setarea obiectivelor și spor la implementat. 🙂

Ai terminat lectia?

Continut curs

  • Start Here