În 2004, trei studenți din anul doi au venit în Silicon Valley cu o idee simplă, dar puțin nebunească:
Voiau să ceară finanțare pentru Facebook.
La început, funcționa doar în câteva campusuri universitare, avea doar 150.000 de utilizatori și încasări foarte mici.
Totuși, în ciuda acestor aspecte, a atras o investiție inițială de 500.000 USD, iar în mai puțin de un an a obținut finanțări de 12,7 milioane USD.
Cum au reușit să facă asta?
Facebook a captat atenția investitorilor datorită a două aspecte cheie:
Ipoteza Valorii: Volumul de timp pe care utilizatorii îl petreceau zilnic pe site era impresionant.
Mai mult de jumătate dintre utilizatori petreceau un timp considerabil pe platformă zilnic.
Acest lucru a demonstrat că Facebook rezolva o nevoie reală, eliminând nevoia de socializare în formele tradiționale.
Îmi amintesc cum colegii mei de facultate petreceau ore întregi pe Facebook, chiar dacă era o platformă nouă.
Ipoteza Creșterii: Rata de adopție în primele campusuri universitare a fost uluitoare.
Facebook s-a lansat pe 4 februarie 2004, iar până la sfârșitul acelei luni, aproape trei sferturi dintre studenții de la Harvard foloseau deja platforma, fără ca echipa să cheltuie vreun dolar pe marketing sau publicitate.
Această creștere organică rapidă a fost un indicator clar al potențialului uriaș de expansiune.
Între 2002 și 2005, am observat o rată similară de creștere și în România, când au luat amploare rețelele de cartier care ofereau internet persoanelor fizice.
Am lucrat la RDS în acea perioadă și am avut privilegiul de a vedea această expansiune direct din interior.
Era o perioadă entuziasmată, plină de oportunități și inovare.
Ce este recomandat să faci tu, dacă îți deschizi o afacere online?
Dacă îți deschizi astăzi o afacere online, este esențial să validezi cele două ipoteze menționate:
Validarea valorii: Să te asiguri că produsul sau serviciul tău rezolvă o nevoie reală a clienților.
Am văzut personal cât de important este acest aspect, atât în cazul Facebook, cât și în creșterea rapidă a RDS.
Validarea creșterii: Adică să evaluezi rata de adopție și de creștere a afacerii tale.
Neglijarea acestor ipoteze nu înseamnă că nu vei avea clienți, dar vei fi limitat la o afacere de nișă cu o creștere plafonată.
De asemenea, există riscul de a stagna și de a intra pe pierdere din cauza cheltuielilor.
Aceste două ipoteze au nevoie să fie validate, indiferent de tipul afacerii tale, clasică sau online.
În workshopul din 24 iulie de la ora 18:00 vei învăța cum să faci acest lucru, folosind metoda Business Model Generation.
Cu ajutorul ei îți vei da seama de potențialul de creștere a noii tale idei de afacere online, și vei putea trage primele concluzii, chiar înainte să investești timp, bani și efort.
E ca și cum ți-ai testa afacerea, chiar înainte să o lansezi în lume.
Click aici și înscrie-te la Workshop!
Ne vedem acolo.
Cu prietenie,
Ninel Decu – Creator de Funneluri și Automatizări pentru Experți și Afaceri Online